ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

آموزش جوجه کشی اردک

Admin
17 مرداد 1400
8 دقیقه زمان برای مطالعه
آموزش جوجه کشی اردک

جوجه کشی اردک تاحدودی سخت اما بسیار پر ارزش است. بنابراین قبل از جوجه کشی توصیه می کنیم که این مقاله را به دقت مطالعه فرمایید .

آموزش جوجه کشی اردک

درصد نطفه داری در اردک ها معمولا قابل قبول است برای این که بهترین نتیجه از نظر تهیه ی تخم های نطفه دار که مناسب برای جوجه کشی اردک باشند به دست آید ، معمولا به ازای هر ۵ تا ۶ اردک ماده یک اردک نر در گله رها می کنند . خرید تخم نطفه دار اردک ماندارین

نژادهای اردک گوشتی معمولا تخم شان کم است از این رو تمام تخم های تولید شده برای جوجه کشی به کار می رود و کم تر به عنوان خوراکی از آن ها استفاده می شود ولی در نژادهای تخم گذار که تولید تخم زیاد است باید تخم ها از نظر شکل ظاهر دستچین شود و بهترین آن ها برای جوجه آوری نگه داری و بقیه برای خوراک به مصرف می رسد.

تخم نطفه دار اردک

اگر می خواهید تخم های اردک را قبل از فرایند جوجه کشی ذخیره سازی کنید توجه داشته باشید که باید این تخم ها را در دمای ۱۲ الی ۱۵ درجه ی سانتی گراد نگهداری کنید. اگر مدت زمان ذخیره سازی تخم ها در سردخانه از ۳ روز بیشتر نشود نیازی به چرخاندن  تخم ها نیست اما در غیر این صورت حداقل روزی یک بار باید تخم ها را بچرخانید.

چنانچه تخم ها را بیشتر از ۱ هفته نگهداری کنید، باید بدانید که این امر احتمال باروری تخم ها را تا حد زیادی کاهش می دهد. علاوه بر این توجه داشته باشید که کاهش رطوبت محیط جوجه کشی نیز شانس به دنیا آمدن جوجه های اردک را کاهش می دهد.  اگر چه دوره ی جوجه کشی اردک ها برای انواع مختلف آن ها به طور معمول ۲۸ روز می باشد اما برای اردک مسکوی این دوره ی زمانی می تواند تا ۲۵ الی ۳۲ رو نیز افزایش داشته باشد.

شناسایی تخم های سالم

شناسایی و جدا سازی تخم های مرده اهمیت بالایی دارد. چرا که وجود تخم های مرده در مرحله ی اول منجر به تولید برخی گاز های سمی می شود که برای سلامت جنین های سالم مضر می باشد و همچنین خطر انفجار این تخم ها نیز سلامت تخم های سالم را به خطر می اندازد.

تنظیمات دستگاه جوجه کشی اردک

اگر برای جوجه کشی قصد استفاده از دستگاه های جوجه کشی را دارید باید بدانید که دمای لازم برای فرایند جوجه کشی تخم اردک ها در هفته ی اول ۳۹ درجه ، هفته ی دوم ۳۸.۲ درجه ، هفته ی سوم ۳۷.۸ درجه و در هفته ی چهارم ۳۷.۵ درجه ی سانتی گراد می باشد.

رطوبت دستگاه جوجه کشی اردک

میزان رطوبت لازم برای فرایند بهتر جوجه کشی تخم اردک در ستر حدود ۷۰ الی ۷۵ درصد و در هچر حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد می باشد. میزان رطوبت و دقت در ثابت نگه داشتن آن برای اردک ها و فرایند جوجه کشی آن ها بسیار حیاتی تر و مهم تر از جوجه کشی تخم مرغ ها می باشد. در محله ای که تخم های اردک در ستر قرار دارند باید آن ها را هر روز برای ۴ بار بچرخانید اما وقتی به مرحله ی هچر می رسید نیازی به چرخاندن تخم ها ندارید.

طول دوره جوجه کشی

در دوره ی ۴ الی ۵ روز اول شما می توانید تخم هایی را که قدرت باروی ندارند را شناسایی کرده و از دستگاه خارج کنید. تخم های سالم را می توانید به وسیله ی لکه ی سیاهی که در بالای تخم و در نزدیکی انشعابات عروقی قرار دارند شناسایی کرد. چنانچه جنین به غضای پوسته ی تخم چسبیده باشد و انشعاب عروقی نیز وجود نداشته باشد باید بگویم که جنین از دست رفته است. تخم را در برابر نور بگیرید. اگر تخم روشن بو بدون لکه باشد ، یعنی تخم فاقد نطفه می باشد.

دمای نگهداری اردک ها

دمای نگهداری با توجه به نوع اردک ها متفاوت است. جوجه اردک ها را باید در دمای ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتی گراد و اردک های بالغ را در دمای ۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد نگهدارید. اردک های بالغ را حتی در اکثر مواقع می توان در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد نیز نگهداری کرد.

آموزش جوجه کشی اردک

تشخیص جنسیت اردک

جنسیت اردک ها با توجه به رنگ بال و پر آن ها قابل تشخیص است. معمولا اردک های نر بال و پر رنگارنگ و اردک های ماده بال و پرساده و معمولی دارند. یک راه دیگر تشخیص جنسیت اردک نگاه کردن به دهانه کلواک پرنده است. برای این کار همانند سایر پرندگان پاهای پرنده را جدا کرده و دهانه کلواک را فشار دهید تا مدفوع از آن خارج شود. با باز کردن دهانه کلواک اگر اندام جنسی سه میلی متری دیده شود پرنده نر است و در صورتی که اگر اندام جنسی وجود نداشته باشد پرنده ماده است.

جفت گیری و تخم گذاری اردک ها

اردک ها معمولا در زمستان شریک زندگی خود را انتخاب می کنند و تمام طول سال بعد را با آن شریک زندگی سپری می کنند. اما احتمال دارد سالهای بعدی را با شریک های دیگری زندگی کنند. اردک ها در هر دوره بین ۵ تا ۱۲ عدد تخم می گذارند. مقدار تخم گذاری اردک ها با نور مستقیمی که به آن ها میرسد ارتباط مستقیم دارد یعنی هرچقدر نور مستقیم بیشتری به آن ها تابیده شود تعداد بیشتری تخم میگذارند.

تهیه تخم نطفه دار اردک ماندارین با ضمانت و سالم کار چندان راحتی نیست چون شرکتهای زیادی به شرایط لازم برای نگهداری تخم نطفه دار توجه نمیکنند و بدون اینکه بخواهند، به زندگی و حیات نطفه ها پایان میدهند.

شرکت جوجه پلاس ، تنها فروشگاه تخصصی تخم نطفه دار و جوجه کشی انواع مرغ های زینتی ، ماکیان و طوطی سانان در ایران می باشد. (در مورد ما بیشتر بدانید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 4 =

مطالب مرتبط

آشنایی با اصطلاحات جوجه کشی

آشنایی با اصطلاحات جوجه کشی

جوجه کشی یا جوجه درآوری به فرایندی گفته می شود که در آن تخم های نطفه دار ...
Admin
30 اردیبهشت 1399
تخم های نطفه دار را ضدعفونی کنید

تخم های نطفه دار را ضد عفونی کنید

تخم های نطفه دار، دائما در معرض آلودگی قرار می‌گیرند. به همین دلیل از بین بردن ارگانیزم‌هایی ...
Admin
17 مرداد 1400
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه