ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

آشنایی با اصطلاحات جوجه کشی

Admin
30 اردیبهشت 1399
5 دقیقه زمان برای مطالعه
آشنایی با اصطلاحات جوجه کشی

جوجه کشی یا جوجه درآوری به فرایندی گفته می شود که در آن تخم های نطفه دار توسط مرغ کرچ یا دستگاه جوجه کشی به جوجه تبدیل می شوند. برای تبدیل شدن تخم به جوجه که به اصطلاح هچ شدن جوجه ها گفته می شود، شرایطی مانند رطوبت، دما و اکسیژن محیط باید در حد مطلوب قرار بگیرد. طول مدت جوجه کشی برای انواع مختلف پرندگان متفاوت است ولی برای همه پرندگان از دو مرحله ستر و هچر تشکیل شده که مرحله هچر مشترک بوده و سه روز آخر جوجه کشی است. (مشاهده محصولات فروشگاه)

برای وارد شدن به هر کاری بهتر است راجع به آن کسب و کار اطلاعاتی داشته باشید. هر حرفه ای دارای اصطلاحات رایج مخصوصی است که شخصی که وارد آن حیطه کاری می شود بهتر است با آنها آشنا باشد. جوجه کشی هم از این قاعده مستثنی نیست .

جوجه کشی چیست؟

به فرایند تبدیل کردن تخم نطفه دار به جوجه، جوجه کشی میگویند. این عمل به دو نوع جوجه کشی طبیعی و جوجه کشی مصنوعی تقسیم می‌شود.

جوجه کشی طبیعی

وقتی پرنده مادر روی تخم ها بخوابد تا تخم ها تبدیل به جوجه شوند را جوجه کشی طبیعی می گوییم. گاهی اوقات پرنده دیگری به غیر از مادر، کرچ شده و روی تخم ها می خوابد.

جوجه کشی مصنوعی

زمانی که به جای استفاده از پرنده کرچ شده، از دستگاه جوجه کشی برای تبدیل تخم های نطفه دار به جوجه استفاده کنیم. به این عمل جوجه کشی مصنوعی میگوییم.

دستگاه جوجه کشی

به دستگاهی که از آن برای عمل جوجه آوری استفاده می‌کنند، دستگاه یا ماشین جوجه کشی میگویند. از این دستگاه برای تخم خزندگان نیز می‌توان استفاده کرد. دستگاه های جوجه کشی در انواع دستی و اتومات هوشمند در بازار موجود می‌باشند.

کرچ شدن

از دیگر اصطلاحات مهم جوجه کشی کرچ شدن می‌باشد. کرچی نوعی غریزه است که بعد از مدتی تخمگذاری، پرنده به حالت کرچی روی می آورد که در این امر نوع تغذیه هم دخیل می باشد. وقتی پرنده‌ای آماده نشستن بروی تخم ها می‌شود تا آنها را آماده تولد کند، اصطلاحا می گویند آن پرنده کرچ شده است. مرغ های کرچ شده تنها برای خوردن و آشامیدن و دفع فضولات از روی تخمها بلند می شوند.

کالیبراسیون

کالیبراسیون یا واسنجی به عملی گفته می‌شود که در آن سنسور‌ها، وسایل اندازه گیری دما و رطوبت را با استاندارد های موجود و مورد نظر انطباق می‌دهند. این عمل به منظور افزایش بهره‌وری در حرفه مورد نظر استفاده می‌شود. در جوجه کشی نیز میزان دما و رطوبت بسیار حیاتی می‌باشد. به همین دلیل همیشه دقت می‌کنند تا دستگاه کالیبره باشد.

سیرکولاسیون هوا

سیرکولاسیون یا گردش هوا سبب می‌شود تا اختلاف دما در بین طبقات دستگاه به حداقل برسد و هوا درون دستگاه جریان داشته باشد. زیرا اختلاف دما و رطوبت باعث می‌شود تا میزان جوجه دهی کاهش داشته باشد و یا تخم ها در زمان طولانی تری به جوجه تبدیل شوند. فن سیرکولاسیون وظیفه گردش هوا در دستگاه جوجه کشی را به عهده دارد.

هم دمایی

هم دمایی توسط فن سیرکولاسیون انجام می‌شود. به زمانی که دما در تمام طبقات یکسان باشد، اصطلاحا هم دمایی میگویند. وجود هم دمایی سبب افزایش راندمان و کیفیت جوجه کشی می‌شود.

تخم نطفه دار

تخم هایی که دارای نطفه هستند و برای جوجه کشی استفاده می‌شوند را تخم نطفه دار میگویند. اگر تخم نطفه دار نباشد به درد جوجه آوری نمی‌خورد. برای به دست آوردن تخم نطفه دار تنها بودن پرنده نر در گله کافی نیست. نسبت وجود پرنده نر به ماده نیز در گله بسیار مهم است. البته شرایط محیطی، تغذیه و … نیز در نطفه دار بودن تخم ها تاثیر دارند.

دوره جوجه کشی

به مدت زمان تبدیل شدن تخم نطفه دار به جوجه، دوره جوجه کشی میگویند. این سیکل زمانی به دو دسته تقسیم می‌شود که از اصطلاحات مهم جوجه کشی می‌باشند: دوره ستر و دوره هچر.

دوره ستر

در دوره ستر باید بسیار دقت کرد زیرا نداشتن دما، رطوبت و اکسیژن مناسب می تواند جان جوجه را به خطر بیندازد. این دوره معمولا ۱۸ روز طول می‌کشد. به همین دلیل این دوره را مهمترین دوره جوجه آوری می نامند. زیرا جنین در این دوره رشد می‌کند و آماده بیرون آمدن از تخم می‌شود.

دوره هچر

این دوره، آخرین دوره جوجه آوری می‌باشد. زیرا جوجه داخل تخم رشد کرده و سعی می‌کند که با نوک زدن از تخم بیرون بیاید. این دوره برای نرم کردن پوسته تخم و راحتی جوجه نیاز به رطوبت بیشتری دارد و معمولا ۳ روز زمان می‌برد.

شرکت جوجه پلاس ، تنها فروشگاه تخصصی تخم نطفه دار و جوجه کشی انواع مرغ های زینتی ، ماکیان و طوطی سانان در ایران می باشد. (در مورد ما بیشتر بدانید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

مطالب مرتبط

آموزش جوجه کشی اردک

آموزش جوجه کشی اردک

جوجه کشی اردک تاحدودی سخت اما بسیار پر ارزش است. بنابراین قبل از جوجه کشی توصیه می ...
Admin
17 مرداد 1400
تخم های نطفه دار را ضدعفونی کنید

تخم های نطفه دار را ضد عفونی کنید

تخم های نطفه دار، دائما در معرض آلودگی قرار می‌گیرند. به همین دلیل از بین بردن ارگانیزم‌هایی ...
Admin
17 مرداد 1400
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه